O Carnaval - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van roeland - WaarBenJij.nu O Carnaval - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van roeland - WaarBenJij.nu

O Carnaval

Door: Roeland

10 Februari 2005 | Brazilië, Salvador

Oí pessoal,

De carnaval is voorbij en wat een partij feest was dat zeg! Meu Deus. Carnaval in Salvador is het grootste straatfeest ter wereld (althans, volgens het Guinness Book of Records) en hierbij vergeleken is Sziget kinderspel. De hele stad (en dat is een stad van 2,5 miljoen mensen) ligt zes dagen plat en in die zes dagen wordt non-stop gefeest op zeg maar twintig verschillende muzieknummers.

Hoe gaat carnaval in Salvador in zijn werk? Het feestje wordt gevierd in bloco´s. Een bloco bestaat uit een hele grote kar met daarbovenop een zangeres die alle carnavalsnummers staat te zingen. Dit is gelukkig geen muziek in het genre van ´er staat een paard in de gang´, maar heftige ende vrolijke, elektronische stampmuziek waarbij het de bedoeling is zo hoog mogelijk in de lucht te springen. Goed. Voor en achter de kar staan een heleboel mensen in hetzelfde T-shirt te dansen en te drinken. Een bloco danst acht uur lang door de straten en doet dat een paar keer per week. In totaal zijn er ongeveer vijftig bloco´s en er zijn twee verschillende routes. Alle bloco´s rijden achter elkaar door de straten en het geheel duurt dan van twee uur ´s middags tot ongeveer zeven uur ´s ochtends. Als je in een bloco meeloopt (en dat heb ik vijf keer gedaan) tel je een hoop geld neer voor een T-shirt, maar dan heb je ook wat: acht uur lang dansen, springen en drinken Als man heb je bovendien de opdracht om zoveel mogelijk vrouwen te zoenen (dat gaat er hier in Brazilië natuurlijk nogal non-feministisch hardhandig aan toe en je ziet dan ook veel vrouwen die de mannen van zich afslaan). Daarna strompel je naar huis om zoveel mogelijk energie bij te tanken voor de volgende dag. Bij het ontbijt zet je de televisie aan, waar zes dagen lang non-stop verslag wordt gedaan van het feest en waar je dezelfde schaarse muzieknummers nog eens een paar keer voorbij kunt zien komen. En als je geluk hebt zie je jezelf op televisie.

Goed. Het was een grandioos feest en na mijn verblijf bij een Braziliaanse vriend ben inmiddels aan het revalideren in het hostel. Ik blijf nog wat hangen in Salvador en ga dan langzaam op weg naar eindpunt Rio. De tijd vliegt, maar gelukkig lees ik dat er in Nederland ook van alles aan de gang is: zelfs het WK snertkoken is volgeboekt!

Ik spreek jullie snel en de groeten van
Roeland

• 10 Februari 2005 - 14:46

Ceciel:

Hoi Roeland, Leuk om weer iets van je te lezen. Vergelijk bij jouw carnaval is het Hollandse gebeuren natuurlijk peunuts... Maar zelf heb ik daar geen last van, want het kan me - in deze vorm - niet meer zo bekoren. Dat jij op de hoogte bent van het wereldkampioenschap snertkoken... staat dat ook in de krant in Rio? Ongelooflijk! Verder is het maar goed dat je langzaam richting eindpunt reist. Want, wat moeten wij, gewone burgers in Nederland, toch wel niet van onszelf denken bij al jouw verhalen: ik snap eigenlijk niet, dat ik nog steeds hier in het Brabantse ben...
    Roeland, geniet van de laatste fase van je reis, het is top om zo 'mee te kunnen reizen' aan de hand van jouw verhalen.
    Tot ergens. Groetjes, Ceciel

• 11 Februari 2005 - 14:32

Jan-Willem:

Ha, Roeland, heel goed, die carnaval daar. Heel goeoeoeoeoed. Ben zelf net terug uit Portugal, waar men natuurlijk ook Carnaval viert. Dat moet ook wel, want het rijmt. In Portugal is Carnaval trouwens niet zo grandioos als in Brazilie (wel doen ze op journaal enzo uitgebreid verslag van al die dierlijke taferelen daar). In Quarteira bijvoorbeeld, het strandoord aan de Algarve, waar het des zomers zo allejantjesheet wordt, dat je er de moord stikt, waren wel praalwagens en braziliaansaangeklede mensen, maar daar bleef het dan ook bij. Drie dagen lang rijden dezelfde vier praalwagens des middags over de boulevard en drinkt men een bescheiden biertje. Om 20.00 uur gaat iedereen snurken. No Party. Vreemd he. Toen ik dus de tweede dag daar ging kijken, was ik erg verbaasd om allemaal weer dezelfde wagens te zien. En er was een meisje, dat heel fanatiek danste, maar er in haar netkousen als een bejaard vrouwtje uitzag. Heel vies. Weinig knapperds helaas. Beter tien lokale schoonheden op een praalwagen dan een in de buurt. Potdikkie. En een ander meisje, zo'n beetje de koningin van de stoet die bijna helemaal gebodypaint was, kreeg het op een gegeven moment vreselijk koud, toen de temperatuur rond zessen daalde naar 10/11 graden. Maar ze bleef haar best doen, dat was wel heel ontroerend. Verder heb ik fijn de buurt verkend en dergelijke, na een paar dagen ook met een vriend uit Amsterdam die langs kwam. Alle voorzieningen waren heel fijn, er stond een auto en het was heerlijk voorjaarsweer, 16 graden maar vol met de zon op het hoofd, dat het aanvoelt als 20. Echt heel best. Heb trouwens ook Lissabon weer gezien, een goede stad. Nu ja, genoeg gekletst, ga je zien. Take it easy. JW

• 12 Februari 2005 - 09:30

Mieke:

Ha, die Roeland,

Wat een feest dat carnaval daar! Het lijkt me vreselijk vermoeiend en tegelijkertijd een ervaring voor je leven om het mee te maken. Hierbij vergeleken is het carnaval bij ons een slap afstreksel. Waar ik dan ook niets van moet hebben!
    Leuk ook dat je er foto's bij gestuurd hebt, vooral die van jou uiteraard, met die ontiegelijke bruine kleur van je!
    Bij ons alles goed, zij het op een dijk van een griep van mezelf na. Nu weer herstellende gelukkig.
    Ed, Lotte en ik zitten op het eind van onze voorjaarsvakantie. Nou ja, voorjaar! Het pleurt hier echt onwijs en echt licht is het nog niet geworden. Echt leesweer en dat heeft ook wel wat!
    Ik ga je nu persoonlijk verder mailen. Geniet lekker verder van alles wat je ziet en tegenkomt. En ik ga me al een heel klein beetje verheugen op je terugkomst!!!
    Alle liefs van Mieke.

• 14 Februari 2005 - 06:58

Els:

Ha die Roelie! wat ontzettend gaaf zeg dat carnaval daar! misschien moeten we daar maar een reunie gaan organiseren! hier gaat het er natuurlijk wat rustiger aan toe, en in Den Haag natuurlijk helemaal niet, maar dat vind ik niet echt jammer. Geniet ervan daar, geniet van de Braziliaanse schonen en tot over een tijdje!

groeten,
    Els

• 16 Februari 2005 - 07:28

Mieke:

Lieve Roeland,

Hoop dat alles goed met je is en je nog heerlijk geniet van je vakantie en vrijheid! Even vertellen dat we Maarten gisteren uitgezwaaid hebben op zijn reis naar Oeganda! Lotte heeft vanmorgen een sms-je verstuurd met de vraag hoe het daar was. Reaksie: Ongelooflijk, dus dat zit wel goed. Ben super benieuwd naar zijn belevenissen.
    Het is wel raar zo twee kids aan de andere kant van de wereld.
    Hier alles prima. Ben druk met het zorghotel. We mailen weer met heel veel groeten en liefs van Mieke.

• 17 Februari 2005 - 20:23

Nynke:

Kerel!
    Nou, nu zitten allebei mijn broertjes aan de andere kant van de wereld! Raar hoor! Super die carnaval bij jullie, die muziek zal wel 10x beter zijn dan "en nou die handjes de lucht in heehoo" Geen carnaval gevierd dus hier in Wijchen! Nou je ziet er vreselijk bruin uit.... tja je ziet wel weer wie de meeste vrije tijd heeft he? Ach, verschil moet er wezen! Nou nog ff en dan zien we je alweer, wat gaat het snel he? Geniet nog lekker van je dagen daar en ik hoor wel weer van je! Dikke zoen