Een week later - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van roeland - WaarBenJij.nu Een week later - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van roeland - WaarBenJij.nu

Een week later

Door: Roeland

Blijf op de hoogte en volg

11 Oktober 2004 | Brazilië, Salvador

Bloedbroeder, mijn eerste indrukken waren zeker niet de laatste. Inmiddels ben ik naar een voetbalwedstrijd, een concert van de in Bahia beroemde Leviti Sangalo (superlegal) en een heuse churrascaria geweest. Voor een uitleg van het laatste verwijs ik jullie naar de uitgebreide mail die ik hierover aan Jeroen en Patrick zal sturen. Een churrascaria is kortweg een plaats waar je je voor een vaste prijs vol kan storten met allereerst het buffet-eten (zalm, sushi´s, carpaccio en honderd dingen meer), vervolgens je richtingaanwijzer op ´meat yes´ zet en dan om de vijf seconden ´por favor´of ´nao obrigado´ zegt tegen de obers die langskomen met 25 verschillende soorten vlees. Je stopt hiermee als je geen zin meer hebt. Goddelijk.

Maar goed. Zo langzaamaan begint mijn leven hier paradijselijke vormen aan te nemen. Hoewel er nog niet echt valt te spreken van een ritme en ik nog wat moet wennen aan het feit dat ik iedere minuut niets te doen heb en uit alles kan kiezen, zijn er toch wat vaste handelingen ontstaan. Dit is een goede zaak, want vrijheid is een mooi goed, maar je moet het natuurlijk niet overdrijven.

´s Ochtends is er Portugese les. Als altijd heb ik helaas vooral moeite met het luisteren en begrijpen van de taal. Ik hoop dat oefening kunst baart, maar vaak kan ik na de brei die op mij afkomt niet veel meer antwoorden dan ´desculpe´ wat zoveel betekent als ´huh, sorry?´ Ik zou mij eigenlijk meer op mijn huiswerk moeten storten, maar ach...

´s Middags is er het eten. Altijd een uitgebreide lunch met veel vlees/vis noem maar op, biertje erbij of een caipirinha voor geen geld (laten we zeggen een euro of drie). Hierna het strand of een beetje uitrusten op bed.

En dan ´s avonds meer caipirinha en meer bier in de straten van de Pelourinho, of ergens anders in deze enorme stad met 2,5 miljoen inwoners. In de meeste wijken wordt altijd wel ergens een feestje gevierd, met veel Braziliaanse muziek en cerveja. Inmiddels heb ik zelfs samba-les gehad van geduldige Braziliaanse vrouwen, dus het gaat de goede kant op.

Enfin. Er is veel veranderd in een week en hoewel ik mij nog iedere dag verbaas over alles wat ik hier zie en meemaak, niet minder ook om de andere Europeanen en Amerikanen die ik bij Dialogo ontmoet (een andere keer meer hierover), begin ik langzaam te wennen en begin ik langzaam te bevatten wat het betekent om hier nog tot eind februari te zijn: het zou wel eens een heel mooie tijd kunnen worden.

Ik hou jullie op de hoogte en vertel het me als er iets spannends is gebeurd in Utrecht of Nijmegen!

De groeten van
Roeland

  • 11 Oktober 2004 - 17:50

    Michiel:

    Way to go!

  • 11 Oktober 2004 - 17:55

    Henk Van Straaten:

    Hallo Roeland,

    Van je moeder je website gekregen en met veel nieuwsgierigheid gelezen. Het lijkt me fantastisch om daar te zijn. Wat je vertelt van je eerste indrukken kan ik me helemaal voorstellen. Ik heb nog steeds een foto van mijn eerste dagen in India, waar ik wezenloos op een trapje zit, wit weggetrokken en enigszins met shock eyes omdat er teveel langs mijn ogen trok om bij te houden. Voorlopig lijkt het wel aardig paradijselijk. Moedig van je om die stap te maken en ik wens je veel fantastische ervaringen!.
    Groeten, Henk

  • 12 Oktober 2004 - 07:54

    Mieke Van Straaten:

    Ha... Roeland,

    Fantastisch om weer van je te horen. Ik geniet van je mails en ben superblij voor je dat het allemaal iets begint te wennen daar en je leuke dingen meemaakt en op culinair gebied niets tekort komt. Wat je mailt klinkt aanlokkelijk!!
    Hier alles prima. Ik mail je weer, met alle liefs van ons allemaal. Miek.

  • 12 Oktober 2004 - 19:21

    Dorus:

    Há Roeland,
    cool om te lezen hoe de indrukken en ervaringen zijn. Het klinkt nu al alsof je jezelf nog beter gaat leren kennen ;-) de komende maanden. Ik kijk uit naar de eerste foto's?
    gr. d

  • 12 Oktober 2004 - 20:17

    Ed:

    Ha die Roel. Fantastisch om je berichten te lezen. Ben natuurlijk ook blij dat alles goed gaat, alhoewel, toch niet te goed? Las ik een week geleden nog enige afkeer (?) over een huisslaaf in jouw gastgezin, nu maken diezelfde lieden Salvador al tot een paradijs? Slaafjes wennen snel hé. Hier alles ook spannend! Het IBG wil (jouw) geld zien, de alumnivereniging heeft nu lang genoeg gewacht op je ledenbijdrage en wij ontvangen voor jou meer belastingbrieven in één week dan ik in een heel jaar! groeten !!!

  • 13 Oktober 2004 - 07:39

    Fons:

    Klinkt erg spannend allemaal. Goed te lezen dat je samba bewegingen worden gewaardeerd door de braziliaanse vrouwen. Want daar doen we het allemaal voor. Groeten uit Rotterdam (hier gebeurd gelukkig nooit iets spannends)

  • 13 Oktober 2004 - 21:29

    Lony:

    Hoi Roeland,
    Het is daar bij jou allemaal wat spannender dan hier in Utrecht. Hoewel, we zijn al aan jouw 3e of 4e opvolger toe. Ze worden versleten bij het leven. Jij bent druk bezig met sambalessen met Zuid-Amerikaanse dames, ik hou me nog steeds bezig met de Noord-Afrikaanse variant.
    Groeten,
    Lony

  • 17 Oktober 2004 - 10:32

    Els:

    Hee Roelie!
    Klinkt spannend daar. Als je terugkomt neem ik aan dat we dan heel wat salsapasjes van je kunnen leren...
    chao,
    Els

  • 19 Oktober 2004 - 06:24

    Mieke:

    He Roet, hoe is 't????

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Salvador

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

01 Maart 2005

Ultima dia

10 Februari 2005

O Carnaval

31 Januari 2005

Esperando a festa

22 Januari 2005

Fazer nada

03 Januari 2005

O Barco
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 60
Totaal aantal bezoekers 13629

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: